Kadar Bog kliče ...Bog
kliče na zelo različne načine. Zanesljivo znamenje poklicanosti je, če
kdo v srcu čuti Božje povabilo, naj se izroči samo Njemu. Gre za
povabilo, ne za ukaz! Kakor se morata za zakon odločati oba zakonca,
tako je tudi za redovniški poklic potreben svoboden in velikodušen
odgovor poklicanega.
Kam pa kliče Bog?Veliko ljudi se
odloči slediti Božjemu klicu, biti posebej blizu Kristusu. To pa še ne
pomeni, da jih Bog nujno kliče v kartuzijo. Za kartuzijanski poklic je
potrebno čutiti tudi hrepenenje po izključno molitvi in tišini
posvečenem življenju ali pa jasen, čeprav pogosto nerazumljiv klic
ravno h kartuzijanskemu redu.
Pater ali brat?Kandidat se že pri vstopu mora odločiti bodisi za življenje patra, bodisi za življenje brata.
Gospodov klic k eni ali drugi obliki lahko prepoznamo predvsem po
darovih, ki jih je On dal, in po notranjem nagibu srca. Znaki za
patrovski poklic so: nagnjenje k
strožji zunanji samoti, odprtost in sposobnost za duhovništvo,
sposobnost zaposliti se v celici, veselje do študija, posluh za petje;
za bratovski poklic pa:
sposobnost in veselje do ročnega dela, nagnjenje k ponižnemu in
skritemu življenju ter k večji preprostosti in svobodi v molitvi, čut
poklicanosti h konkretnemu
služenju sobratom.
Patri bolj upodabljajo Jezusa, ki samotno moli na gori, bratje pa bolj
Jezusa v njegovem skritem življenju v Nazaretu.
SposobnostKandidat mora biti seveda
najprej veren katoličan z urejenim verskim življenjem in vsaj osnovno
versko izobrazbo. Poleg tega mora biti telesno in duševno zdrav,
sposoben tako za samotarsko življenje kot za življenje v skupnosti ter
pripravljen izpolnjevati vse dolžnosti, ki jih narekuje njegov stan, in
vse, kar mu naložijo predstojniki. Med lastnostmi, ki naj jih kandidat
za samotarsko življenje prinese s seboj, je kar najbolj pomembna
sposobnost zmerne in trezne presoje. Kandidate, mlajše od 20 in
starejše od 45 let sprejemamo le izjemoma. Razen tega mora imeti
kandidat za patra dovolj splošne izobrazbe, potrebne za duhovniško
posvečenje,
posluh za petje, pred vstopom v noviciat pa si mora pridobiti tudi
zadostno znanje latinskega jezika. SprejemČe
se kdo čuti
poklicanega h kartuzijanskemu življenju, se lahko pismeno obrača na
učitelja novincev (pater magister). Ta se bo z njim dogovoril o
eventualnem obisku v kartuziji, nato pa o daljšem poskusu v meniškem
okviru. Če se kandidat odloči za vstop v samostan, o njegovem sprejemu
odločata magister in prior. Nekaj dni po vstopu dobi črn postulantski
plašč in kapico, ki ju nosi pri skupnih liturgičnih vajah. Postulat
traja vsaj 3 mesece in ne več kot eno leto. Če po izteku tega časa
kandidat vztraja pri svojem sklepu, v kapitlju prosi, da bi ga sprejeli
»na preizkušnjo v meniški obleki kot ponižnega služabnika vseh«. Zbor
menihov tajno glasuje o njegovem sprejemu, odločitev pa je v rokah
priorja. Prošnja in glasovanje spremljata tudi vsako nadaljnjo stopnjo
meniške vzgoje.
NoviciatV času noviciata, ki traja dve
leti, nosi novinec belo meniško haljo s krajšo kukulo, pri skupnih
vajah pa čeznje še črn plašč. Čeprav obdrži lastništvo nad svojim
imetjem do slovesnih zaobljub, nima pri sebi v celici nič svojega, da bi mogel hoditi za ubogim Kristusom. Bratje se morajo
proti koncu prvega leta noviciata odločiti bodisi za življenje konverza
bodisi za življenje donata. Novinci, kandidati za patre, pa v drugem
letu začnejo teološki študij, ki poteka znotraj samostana in je
prilagojen našim razmeram.
ZaobljubePo končanem noviciatu
menih izpove zaobljube stanovitnosti, poslušnosti in spreobrnjenja
nravi za tri leta. Patri v tem času še ostanejo pod
vodstvom magistra novincev, bratje pa prav do slovesnih zaobljub. Po
treh letih menih obnovi zaobljube še za dve leti, nakar je, če se
izkaže pripravljen, dopuščen k slovesnim zaobljubam, ki ga vežejo do
smrti. Pravila pravijo, naj menih, preden se nepreklicno obveže z
zaobljubami, »temeljito premisli, ali se zares hoče izročiti Bogu za
vedno«. Čeprav menih nepreklicno javno obvezo naredi šele po sedmih
letih preizkušnje, in čeprav v dveh letih noviciata novinec lahko
kadarkoli svobodno odide, kljub temu že pri vstopu veljajo Jezusove
besede: »Nihče, kdor položi roko na plug in se ozira nazaj, ni primeren
za Božje kraljestvo.« Kdor bi vstopil zgolj z namenom, da poskusi, ne
bi poskusil ravno bistva kartuzije, ki je v brezpogojni izročitvi Bogu. | Kartuzija Pleterje Drča 1 8310 Šentjernej Slovenija Tel.: (07) 30 81 225 E-mail:
Spletna stran Velike Kartuzije: www.chartreux.org |